Gratis verzending en retournering
 

TIPS EN TRUCS VOOR EEN BETERE NACHTRUST

Bose helpt je beter te slapen

Slaap is een natuurlijk proces en essentieel voor een goede gezondheid. Helaas hebben te veel mensen een slechte nachtrust en voelen ze zich niet uitgerust bij het ontwaken. Of je nu hulp nodig hebt bij het creëren van een rustige slaapomgeving of die eindeloze gedachtestroom een halt wilt toeroepen, er zijn manieren die je helpen beter te slapen. Experimenteer met de onderstaande tips om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

1. Betere voeding. Beter slapen.

Wat je in je lichaam stopt voordat je gaat slapen, kan van grote invloed zijn op de kwaliteit van je slaap. Een kop koffie laat in de middag, een flinke avondmaaltijd of te veel drinken kunnen averechts werken en ervoor zorgen dat je minder goed in slaap valt en niet goed doorslaapt. Cafeïne blijft ongeveer zeven uur in ons lichaam, dus het is belangrijk om na te denken over het tijdstip van je laatste kopje van de dag.

TIP

Let op wat je eet en drinkt en op welk moment. Probeer een voor een dingen te schrappen om te ontdekken welke je slaap mogelijk negatief beïnvloeden.

2. Zorgt dat je actief bent gedurende de dag.

Mensen die regelmatig sporten vallen gemakkelijker in slaap en, nog belangrijker, slapen goed door. Een gezonde hoeveelheid lichaamsbeweging helpt de algehele kwaliteit van je slaap te verbeteren. Wel is het belangrijk om te weten dat je lichaam bij fysieke activiteit endorfine aanmaakt, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen. Timing is dus belangrijk.

TIP

Beweeg voldoende, maar probeer dat niet te doen vlak voordat je gaat slapen.

3. Dutjes. Niet zo onschuldig.

Hmmmm, een dutje. Heerlijk. En toch kan een schijnbaar onschuldig dutje allerlei problemen veroorzaken. Je hoofd en lichaam kunnen daardoor denken dat je ’s nachts minder slaap nodig hebt, omdat je overdag al een deel van je slaap hebt gehad. Vaak heeft een dutje tot gevolg dat je op je normale bedtijd moeilijk in slaap valt.

TIP

Als je ’s avonds moeite hebt om in slaap te vallen, neem dan tussendoor geen dutjes. Bedenk dat hoe slaperiger je je voelt, des te beter je ’s nachts slaapt.

4. Je bed is om te slapen.

Wie houdt er niet van om lekker in bed te kruipen met een film of een goed boek? En hoeveel van ons doen in bed nog snel even iets op de laptop of telefoon? Hoe meer stimulerende media je in bed gebruikt, hoe meer je je bed gaat associëren met wakker en alert zijn. Maak van je bed een tempel voor slaap en andere dingen waarvan je blij wordt, als je begrijpt wat we bedoelen.

TIP

Kies een comfortabele stoel of bank als de plek om te lezen, je sociale media te checken of films te kijken.

5. Zet jezelf in een lagere versnelling.

Dat je volwassen bent, wil niet zeggen dat je te oud bent voor een bedtijdritueel. Bereid jezelf voor op het slapengaan om makkelijker in een slaperige toestand te komen. Ontspannende muziek beluisteren, mediteren of zelfs rustig in een dagboek schrijven, kunnen je helpen te ontspannen en je voor te bereiden op de nacht.

TIP

Volg een bedtijdritueel om je lichaam en geest voor te bereiden op de nacht.

Man met Bose noise-masking sleepbuds die wakker wordt

6. Hou het rustig.

Een rustige ruimte is essentieel om in slaap te vallen en door te slapen. Huisdieren, snurkende partners en geluiden van buiten zijn allemaal storende factoren. Heb je moeite hebt met een storend geluid waaraan je niet kunt ontkomen? Precies daarvoor hebben we de Bose noise-masking sleepbuds™ ontwikkeld.

TIP

Zet de televisie uit. Leg je laptop, telefoon en tablet weg. Laat de hond in een andere ruimte slapen.

7. Maak een eind aan die eindeloze gedachtestroom.

Er zijn andere factoren die je slaap verstoren. Soms lukt het maar niet om je hoofd na een drukke dag ‘uit te zetten’. Als je langer dan 20 minuten wakker ligt, stap dan uit bed en neem die gedachten mee naar een andere plek. Houd het ontspannen als je uit bed stapt. Luister bijvoorbeeld naar kalmerende muziek of doe een paar eenvoudige ademhalingsoefeningen.

TIP

Leg een pen en papier op je nachtkastje. Als je wakker wordt met een gedachte, schrijf die dan op en slaap verder.

8. Zorg voor regelmaat.

Je geest werkt samen met je lichaam aan een goede balans die je slaap bevordert. Het circadiaanse ritme is de interne klok van je lichaam. Het regelt de slaap-waakcyclus en speelt een grote rol in allerlei processen, van de afgifte van hormonen tot het regelen van je lichaamstemperatuur. Van veranderingen in tijdzones, je bedtijd en de tijden waarop het licht en donker wordt, raakt je interne klok in de war. Daarom komen reizigers vaak op hun bestemming aan met een jetlag. Een regelmatig slaap-waakritme kan een groot verschil maken. 

TIP

Het leven maakt een vast schema soms moeilijk. Probeer om op schema te blijven, maar maak je niet druk als je eens twintig minuten vroeger of later bent. 

9. Houd je slaapkamer koel.

Over het algemeen is een wat lagere temperatuur op de slaapkamer beter dan een wat hogere. In een te warme omgeving probeert je lichaam je temperatuur te reguleren, waardoor je energie verspilt. Daardoor blijf je wakker of heb je moeite om diep genoeg te slapen. Iedereen heeft een variërende lichaamstemperatuur die nauw verband houdt met onze slaap-waakcyclus. Bij een normale cyclus schommelt de temperatuur in het lichaam met regelmatige tussenpozen en kan die in de vroege ochtenduren een tot twee graden dalen.

TIP

Als je van een warme deken houdt, zet je de thermostaat iets lager. 

10. Het draait niet alleen om het aantal uren.

Als je slaaproutine verstoord raakt, kan dat leiden tot nervositeit en dat kan er weer toe leiden dat je gaat piekeren over te weinig uren slaap. Probeer op dat soort momenten te bedenken dat niemand een perfecte balans heeft. Als je gewoon niet in slaap valt, laat het dan even los en stap uit bed. Doe iets ontspannends totdat je slaperig bent en probeer het dan nog eens. Met goede gewoontes en een beetje oefening vind je meestal vanzelf weer een comfortabele routine.

TIP

Kijk niet op de klok. Houd je telefoon buiten bereik, draai de klok naar de muur en concentreer je op hoe je je voelt. 

BOSE NOISE-MASKING SLEEPBUDS™

Val in slaap.

Blijf slapen.

Uniek ontwerp voor een goede nachtrust. Je kunt er geen muziek mee streamen en ze hebben ook geen acoustic noise cancelling. Deze bijzonder kleine, draadloze oordopjes maken gebruik van pre-loaded rustgevende geluiden om storende geluiden te maskeren.